معرفی Sapphire HD4730
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
معرفی Sapphire HD4730
نوشته شده در یک شنبه 24 بهمن 1389
بازدید : 877
نویسنده : MRK

ATI HD4770 با پروسه ساخت 40 نانومتری موفقیت بزرگی برای ATI محسوب می­ شد حتی بزرگتر از آن چیزی که خیلی­ ها تصور می­ کردند. هر چند به دلیل برخی مشکلات ایجاد شده برای این محصول , تولید و عرضه آن با محدودیت مواجه شد و به تدریج کارت HD4770 به محصولی کمیاب و بعضاً نایاب تبدیل شد. ATI برای مقابله با این مشکل کارت جدید ATI HD4730 را معرفی و عرضه کرد.

Sapphire HD4730

 

 

کارت ATI HD4730 در حالی با هسته RV770 ( هسته بکار رفته در کارت­های HD4850/HD4870 ) تجهیز شده است که برخی از ویژگی های این هسته تغییر کرده و کاهش یافته ­اند. البته قابل ذکر است که فرکانس کاری هسته گرافیکی به 750 مگاهرتز ارتقا یافته که از این لحاظ می­توان گفت از فرکانس مناسبی برخوردار شده است. تعداد Shader های بکاررفته در این هسته در مقایسه با کارت های HD4850/HD4870 به 640 کاهش یافته است. باس حافظه نیز در کارت HD4730 به 128 بیت کاهش یافته و به تبع آن و بدلیل نوع طراحی کنترلر حافظه , تعداد ROPها نیز به 8 عدد کاهش یافته است.

حافظه ­های بکار رفته در این محصول از نوع GDDR5 است که در کنار باس حافظه 128 بیتی , میزان پهنای باندی برابر با حافظه های GDDR3 بعلاوه باس حافظه 256 بیتی در کارت HD4830 ایجاد کرده است. این پهنای باند برابر با 57.6GB/s می­باشد.

شرکت فونیران بعنوان نماینده Sapphire در ایران محصول جدید Sapphire HD4730 را به منظور بررسی در اختیار لابراتوآر شهر سخت افزار قرار داده است.

کارتی که در این بررسی در اختیار مجموعه شهرسخت­ افزار قرار گرفته , ویژگی مهمی دارد که با ذکر عبارت Value Edition بر­روی جعبه مشخص گردیده است. همین عبارت باعث شد که ابتدا نگاهی به مشخصات کارت با استفاده از دو نرم­ افزار GPU-z و GPU Caps Viewer بیاندازیم :

GPU-z

همانطور که در تصاویر فوق ملاحظه می­شود مشخصات فنی کارت بدرستی در نرم ­افزار GPU-z تشخیص داده نشده که البته می­تواند ناشی از عدم ارایه ویرایشی جدید از این نرم­ افزار باشد. در هر حال با استفاده از نرم­ افزار GPU Caps Viewer توانستیم مشخصات کارت را بدرستی مشاهده کنیم :

GPU Caps Viewer

آنچه واضح است تغییر در فرکانس کاری هسته گرافیکی و میزان حافظه کارت مورد تست نسبت به ویرایش مرجع آن می­باشد. همانطور که مشاهده می کنید فرکانس کاری به 625 مگاهرتز کاهش ولی در عوض میزان حافظه آن به 1024 مگابایت افزایش یافته است.

البته در تست کوتاهی که از این کارت گرفتیم با افزایش فرکانس کاری به 750 مگاهرتز نه تنها کارت در پایداری کامل قرار داشته بلکه کارآیی و قدرت آن نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافت. لذا این تغییر در فرکانس کاری اهمیت چندانی ندارد و براحتی می توان با اورکلاک کارت به فرکانس اصلی دست یافته و بدون نگرانی از قدرت مناسب کارت بهره گرفت.

البته نگاه کوتاهی نیز به صفحه رسمی محصولات سری HD4700 در سایت Sapphire داشتیم که متاسفانه لینک و مشخصات این محصول را در سایت مشاهده نکردیم.

در ادامه نگاهی به مشخصات ظاهری این محصول خواهیم داشت.

Top View

همانطور مشاهده می­کنید این کارت شباهت بسیار زیادی با کارتهای Sapphire HD4830/HD4850 دارد اگرچه PCB آنها متفاوت طراحی شده است.

Memory

نوع حافظه بکار رفته در این محصول از نوع GDDR5 و تولید Qimonda است.

Cooler

کولر بکار رفته در این کارت ساختاری Dual Slot دارد و بهمین دلیل دو اسلات را برای نصب این کارت مورد استفاده قرار خواهید داد.

Output

پورت­های خروجی شامل VGA , DVI و یک پورت HDMI است که در تصویر ملاحظه می شود.

CF Connector

کانکتور­های CrossFireX نیز در این کارت تعبیه شده و استفاده از چندین کارت بصورت همزمان را ممکن ساخته است.

2*6pin Connector

در نهایت تغذیه کارت است که از دو کانکتور تغذیه 6 پین بهره گرفته است. البته برای کارتی در این رده استفاده از دو کانکتور تغذیه 6 پین کمی تامل برانگیز است چراکه این نوع تغذیه را بیشتر بر روی کارت های رده بالا مشاهده کرده ایم.

کارت Sapphire HD4730 با گارانتی فونیران و قیمت 155 هزارتومان قابل تهیه می باشد. در پایان لازم می­دانیم از شرکت فونیران بابت ارسال این محصول به مجموعه شهرسخت افزار تشکر و قدردانی نماییم.

 




:: برچسب‌ها: Sapphire HD4730 ,



مطالب مرتبط با این پست
.